Skip to main content

Nyhedsbrev: Dagbogskrivning og Japan

okt 2023 – dec 2023
Det sene efterår

Kære læser

Nyhedsbrevet Japan og Jul fra Ærø Efterskole er skoleårets 2. nyhedsbrev. Ligesom det gjaldt med årets første brev, så giver dette dig et lille kik ind i det efterskoleår, der lige nu udspiller sig, – både når det gælder fag, såvel boglige, linjefag og valgfag, men selvfølgelig også fritid og fællesskab. Nyhedsbrevet her afslører ikke kun, at eleverne har været i Japan, men afslører også, hvilket fællesskab og sammenhold, der vendte hjem fra rejsen, og hvad juletiden byder på. – på Ærø.

I hvert brev kommer også et tillæg, der afdækker, hvad eleverne har lavet af særlige begivenheder. I denne måned sætter vi ekstra fokus på rejsen til Japan, og hvad der fulgte med af refleksioner og tanker bagefter. Og så er der også plads til lidt jul og minder fra en helt særlig 2. søndag i advent.

Tak for at læse med!

FAG OG FRITID

NYT FRA DE BOGLIGE FAG

I engelsk har eleverne et forløb om Youth and Identity med fokus unge immigranter i USA. I tråd med emnet har skolens to work-away’s, Sarah og Yolanta, været forbi klasselokalet. De fortalte om, hvordan det er at bo i landet som anden generationsimmigrant og de kulturmøder og identitetsspørgsmål, som de må forholde sig til. I naturfag er eleverne på vej ind i forståelsen af verdens byggesten. Med udspring i atomkraftulykken i Fukushima i Japan i 2011, dannes en bro mellem energitemaet og over til atomfysik. På vejen har eleverne berørt geografiens verden, idet årsagen til ulykken kræver en forståelse af pladetektonik og jordskælv. For forestillingensevnens skyld blev der bygget jordskælvssikre huse af spaghetti og skumfiduser.

I linjefaget Kunst forberedte eleverne sig til Japan ved at kigge på Japansk Kunsthistorie og Samtidskunst – bla. kunsteren Yayoi Kusama. På rejsen til Japan tog eleverne billeder af et sted, et menneske og en teknologi som fascinerede dem undervejs, og materialet og inspirationen fra Japan arbejder eleverne nu med at lave om til grafiske tryk.

NYT FRA LINJEFAGENE

I linjefaget Klima og Kultur har eleverne i løbet af efteråret bl.a. farvet stof af planter. De har sanket i skovbunden, samlet frø og lavet frøbomber, besøgt lokale ildsjæle og fælleshaver. Holdet har tilladt sig selv at drømme og blive inspireret af andres visioner for fremtiden, for at skabe vores egen utopiske efterskole og lokalsamfund. Nu arbejder de på at komme fra idé til handling, så vi er med til at skabe den verden, vi ønsker os. 

NYT FRA VALGFAGENE

I valgfaget Krop og Sjæl har eleverne igennem en længere periode lavet en dilemmabrevkasse, hvor de selv skriver dilemmaerne og spørgsmålene til hinanden – og i et panel har eleverne svaret på spørgsmål om: krop, sjæl, psykologi og filosofi mm. Der er blevet lyttet til hinandens erfaringer, synspunkter og diskuteret rundt om dilemmaerne.

Valgfaget har taget fodbad, lært massage, danset, stået på langrendsski og rullet sig i sneen, der faldt slut november. Sidst men ikke mindst er der sendt en kærlighedshilsen til Gaza ved at trampe et palæstinensisk træ i sneen ude på fodboldbanen. Et minuts stilhed blev holdt, mens hænderne fandt hinanden og tankerne gik til børnene i Gaza.

DANSK FAGDAG: DAGBOGSKOLEN PÅ BESØG

En regnfuld dag i oktober blev dedikeret til dagbogens enorme potentiale

D. 24. oktober gæstede Julie Thalund Ærø Efterskole. Udover at være uddannet skuespiller og forfatter, så er hun også en af kvinderne bag Dagbogskolen. Dagbogskolen er en skole og et mødested i København med fokus på dagbøger og dagbogsskrivning, og deres mission er at udbrede dagbogens enorme potentiale.

Hun kom til øen i forbindelse med Dansk Fagdag, der ligesom Engelsk- og Matematik Fagdag er spredt over efterskoleåret.

Midt i den runde spisesal fortalte Julie om, hvordan dagbogen kan bruges til at finde ind til en personlig, fri stemme, og hvordan den kan være et privat og helende rum for tanker, følelser og levet liv.

Hun lærte os, hvordan vi kan bruge dagbogen, hvis vi er presset

Eleverne blev inspireret, lod ordene flyde skrev og tegnede alt det, de har lyst til at sige fuck til i verden. De fremkaldte minder og øvede sig i at åbne den lille dør, der findes til det inderste i os selv.

Tra Tokyo til Tranderup

Tilbageblik: Hvad kan vi lære af rejsen til Japan? 

Det begyndte med en forventning om, hvordan rejsen ville blive, og hvad vi ville få ud af det. Sommetider holdte forventninger stik og andre gange blev det meget vildere og mere storslået, end vi havde forestillingsevne til. Det var ikke bare en rejse til et andet land. Efterskolens kontakter i landet, gør det nemlig muligt at se mere, prøve mere og mærke mere af den kultur, natur og befolkning som Japan indeholder.

Samtidig fungerede Tsumugi Satake, som bl.a. underviser i japansk på efterskolen, som kommunikationen mellem efterskolen og japanerne, og det sænkede de fleste sprogbarrierer, der ellers ville have haft større betydning. Med eller uden den forudsætning blev vi overvældet af Tokyo. Byen med sine 40 millioner mennesker gjorde enormt indtryk på både lærere og elever. Selv fra det højeste højhus, kunne der ikke anes andet end by, lys og hustage.

Fra den ene dag til den anden blev billboardskilte og blinkede biler erstattet af Kyoto med sine bjerge og natur. Neonlyset var skiftet ud med solens, og de japanske traditioner og historie blev omdrejningspunktet. Noget havde dog ikke ændret sig. Overalt hvor vi rejste hen, blev vi mødt af en høflighed og imødekommenhed, som vi godt selv kan lære lidt af – som Christian Luth, skolens lærer, senere har udtalt. Foruden høfligheden skinnede også stoltheden ud af vores værter. De er stolte af deres land, og de er stolte af de gamle traditioner, som har formet dem. Vi lærte navne på familiemedlemmer at kende, og på den måde blev det slået fast, at vi var gæster og ikke bare turister. Der var øjeblikke, der tog vejret fra os, som besøget ved slægtsgården eller udsigten udover bjergene. Der var dage fyldt med latter, hvor nye oplevelser gav liv til utallige anekdoter. Og der var stille stunder, hvor vi blot sad og nød landskabet fra bussens ruder, som om vi forsøgte at fange øjeblikket for evigt.

Det store spørgsmål er; hvad tog vi med hjem? Måske tanken om, at selvom Japan er tusind kilometer væk, så er vi grundlæggende meget ens. Vi vil hinanden, og vi vil relationerne. Det er universelt. Og så er det faktisk ligegyldigt, om man bor i Tokyo eller Tranderup.

For at læse, hvad eleverne selv siger om rejsen, kan du læse indlægget Dagbog fra Japan.

OBS: Alle billeder fra rejsen kan ses på Instagram og Facebook, hvor hver dag i Japan blev dokumenteret og reflekteret.